اقتصاد الجزایر بیش از اروپا به هند و آسیا تمایل دارد

اقتصاد الجزایر بیش از اروپا به هند و آسیا تمایل دارد
رئیس جمهور هند رشد سریع اقتصاد الجزایر را فرصتی برای توسعه مشارکت بین دو کشور می‌داند.
کد خبر : ۱۶۷۷۱۵

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبنا و به نقل از الجزیره، دراپادی مورمو، رئیس‌جمهور هند به سفر رسمی خود به الجزایر، پایان داد.

این سفر همزمان با اعلام عبدالمجید تبون،  رئیس جمهور الجزایر مبنی بر آغاز بررسی توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۵ بود که جهت گیری کشورش به سمت تنوع بخشیدن به شرکای اقتصادی خود خارج از فضای سنتی اروپا و به ویژه فرانسه را تایید می‌کند.

به نظر ناظران، موضع گیری جدید الجزایر نشان دهنده فرصتی برای توسعه روابط اقتصادی دوجانبه در طول پنج سال آینده است، به ویژه که الجزایر آرزوی دستیابی به تولید ناخالص داخلی ۴۰۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۷ را دارد.

هند قصد دارد تا در همان تاریخ به سومین اقتصاد بزرگ جهانی تبدیل شود و برای سومین سال متوالی به رشد ۷ درصدی دست یابد.

حجم مبادلات تجاری دو طرف طی سال‌های گذشته بر اساس آمار‌های رسمی در آستانه دو میلیارد دلار بود، در حالی که در سال ۲۰۱۸ به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار به اوج خود رسید و پس از کرونا به تدریج کاهش یافت.

در بیانیه مطبوعاتی مشترک پس از گفتگو‌های دوجانبه، رئیس جمهور تبون فاش کرد که با "ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و تشویق سرمایه گذاری و مبادلات تجاری" موافقت شده است.

تبون اعلام کرد که "آماده سازی برای برگزاری هرچه سریعتر جلسه کمیته همکاری مشترک و مکانیزم رایزنی سیاسی، به منظور خدمت به تلاش‌ها برای حمایت از روابط و تعمیق مشارکت دوجانبه، در دستور کار قرار دارد.

رئیس جمهور هند رشد سریع اقتصاد الجزایر را فرصتی برای توسعه مشارکت بین دو کشور می‌داند.

این بازدید شاهد تثبیت کار مجمع اقتصادی الجزایر و هند با شرکت بیش از ۳۰۰ بازرگان از دو کشور بود که به توافقی برای "ایجاد روابط تجاری و شراکت‌های ثمربخش و سودآور برای هر دو طرف" ختم شد.

این رویداد همچنین شاهد امضای یادداشت تفاهم برای همکاری توسط شورای نوسازی اقتصادی الجزایر و فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع هند بود.

در همین راستا، کمال مولا، رئیس شورا - بزرگترین سازمان کارفرمایی در الجزایر - اظهار داشت: "مشارکت دو کشور شاهد توسعه چشمگیر در بخش‌های حیاتی به ویژه انرژی، کشاورزی و فناوری است. "

مولا با اشاره به اصلاحات اقتصادی که اخیراً الجزایر اتخاذ کرده است، از همتایان هندی خود خواست تا "اتحادیه‌ای صنعتی ایجاد کنند که بر مبنای آن محصولاتی که مقصد آن بازار‌های دو کشور است به بازار‌های دیگر صادر شود. "

وی با اشاره به ثبت بیش از ۹۰۰۰ طرح سرمایه گذاری جدید در الجزایر به تجار هندی تاکید کرد: داروسازی، گردشگری، مواد اولیه و پتروشیمی بخش‌های حیاتی برای همکاری و مشارکت هستند.

به نوبه خود، دراپادی مورمو در جریان این مجمع تجاری گفت که «رشد سریع اقتصاد الجزایر فرصتی برای توسعه مشارکت بین دو کشور و آغاز دوره جدیدی از همکاری در بسیاری از زمینه‌ها مانند صنعت داروسازی، فناوری‌های ارتباطی، شرکت‌های نوظهور، کشاورزی و فضانوردی است».

وزیر سابق الجزایر معتقد است که این شواهد نشانه قوی از پتانسیل بزرگ برای ایجاد همکاری و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در الجزایر است که به الجزایر امکان می‌دهد منابع عرضه و بازار‌های جدید را از نظر جغرافیایی متنوع کند، این همان چیزی است که غرب را به ارائه یک جایگزین رقابتی ترغیب می‌کند.
اما اتحادیه اروپا ممکن است در تجدید و ارتقای روابط الجزایر و هند تلاشی برای محاصره کردن آن توسط متحدین به رهبری آمریکا و حمایت بریتانیا، انجام دهد.

وی در سخنرانی خود اضافه کرد که ترس اتحادیه اروپا از گسترش اقتصادی هند در الجزایر همان برداشت ژئواستراتژیکی است که در افکار همه در غرب وجود دارد و گسترده‌تر از تعامل کشورش با اردوگاه روسیه و چین در شرق است.

این مقام دولتی سابق در پایان تحلیل خود می‌گوید: «اما اهداف الجزایر چیزی جز همکاری با هند به عنوان یک دوست قدیمی و یک قدرت منطقه‌ای جدید در خدمت پروژه توسعه بلندپروازانه آن، در چارچوب یک سیاست غیرمتعهد و به دور از سیاست اتحاد نیست»..

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر